logo

Förbandsmaterial – Vad behövs hos oss?20 januari, 2016

Tryckförband/ Första förband

Tryckförband/ Första förband

 

Många företag har förbandsmaterial / första hjälpen-material som de inte vet vad de skall göra med i händelse av olycka

Allt för ofta ser jag företag som har förbandsmaterial som de inte har en susning om vad de skall göra med. Ibland blir de till och med förvånade över att de hade förbandsmaterial!

Jag klandrar inte er, det gör jag inte.
Ni blir matade med reklam och information om hur viktigt det är att ha både det ena och andra.

Företag skall ha material som är anpassad efter verksamhetens behov, precis som när det kommer till första hjälpen-kurser. Detta står klart och tydligt i arbetsmiljölagen, AFS 1999:7.

Jaha tänker du. Vad skall vi köpa in då?
Nedan hittar du tipsen för att inköpen skall vara kvalitetsstyrda.

Tips vid inköp:

  • Tala med en seriös säljare
    • Ställer de inga frågor om er verksamhet och risker? Se upp!
  • Köp in förbandsmaterial som de anställda känner till och är bekväma med att använda.
  • Skall ni ha kurs i samband med inköp av förbandsmaterial skall ni bli erbjudna av säljaren att öva med de material som ni köper in. Hur vet ni annars hur man använder materialet om ni inte övar?
  • Märk ut materialet tydligt så alla kan hitta, även kunder som är på besök hos er kan behöva hitta materialet på ett smidigt sätt.

 

Vad skall vi behålla av det vi har nu?

Generellt kan man säga att tryckförband, plåster och ögonskölj är sådant ni kan behålla.
OBS! Tänk på att materialet har ett bäst före datum. Detta finns till exempel för att visa hur länge tillverkaren kan garantera att materialet är sterilt. Detta kan vara lite olika vilka förband man kan behålla och vilka som bör slängas. Ögonskölj är sådant som jag definitivt rekommenderar att du slänger/ byter när bäst före datumet har passerat.

En enkel regel för att veta vad som skall behållas är att samla ihop några anställda och peka på lite olika förbandsmaterial och ställa följande frågor:

  • Vad är detta?
  • Vad används den till?
  • Hur används den?

Kan man ge ett snabbt svar på dessa frågor då vet man att det finns en chans att materialet kommer att användas. Trots allt är det så att det är en stressande situation att ta hand om en skadad kollega. Man behöver inte göra det värre genom att stressa upp sig vid förbandsskåpet/ -väskan, bara för att man inte har koll på vad som skall användas.

Allt handlar om trygghet, trygghet och trygghet. Förbandsmaterialet får aldrig vara grund för oro.

 

Tack

Har du frågor eller brinner lika mycket som oss för förbandsmaterial och första hjälpen är du alltid välkommen att kontakta oss antingen via mail, telefon eller via formuläret på hemsidan. Du hittar den här.

 

Vid tangentbordet/

Adam Gilborne
Certifierad instruktör
Safe HLR

 

Länkar

Arbetsmiljölagen som reglerar första hjälpen och krisstöd ->AFS 1999:7

Få småföretagare har rutiner för krissituationer19 oktober, 2015

IMG_2455

 7 av 10 småföretag saknar rutiner för krishantering det visar en undersökning gjord av Visma.

– När något händer måste man ha färdiga rutiner att ta till direkt för att minimera konsekvenserna. Det är en liten investering man gör som brukar betala tillbaka sig om olyckan är framme. Men många gånger tror jag tyvärr att det måste hända något innan man förstår värdet av att ha rutiner, säger Ulf Strandberg, handläggare på Arbetsmiljöverket, som ser allvarligt på resultatet.

Krav på alla företag

 

Alla företag oavsett storlek och bransch ska ha utrustning för första hjälpen. Företag med minst en anställd ska även ha rutiner för krishantering vid olycksfall och akut sjukdom, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. På en del företag sitter krisplanen som ett halvt bortglömt och inaktuellt dokument i en pärm – och på de allra flesta småföretag saknas rutiner helt.

69 procent av de totalt 921 svarande småföretagarna i undersökningen uppger att de inte har några rutiner för krishantering. Det är i princip samma resultat som 2008 och 2011, då 73 respektive 72 procent gav samma svar. Bara 20 procent är säkra på att företaget har säkerhetsrutiner.

Kriser kan se olika ut

 

En krissituation kan drabba en hel arbetsplats eller enskilda personer – och den kan ta sig olika uttryck. Rutiner skapar trygghet för både personal och arbetsgivare, menar Ulf Strandberg på Arbetsmiljöverket.

– Man behöver egentligen inte göra det så märkvärdigt. Försök förutse och identifiera vilka risker som finns. Utifrån det skapar man rutiner för vad som ska göras om olyckan är framme.

– Det kan handla om att ta fram telefonnummer till närmaste anhörig eller att lista var räddningsutrustning finns. Tänk dig att det ska vara som en apparat som rullar igång lite av sig själv, men som är anpassad till det egna företaget, säger Ulf Strandberg.

– Sedan får du inte glömma att synliggöra rutinerna på ett bra sätt. Ingen ska behöva leta efter dem. Jag har varit på arbetsplatser där rutinerna hänger på anslagstavlor, dörrar och lite överallt. Det fungerar alldeles utmärkt.

 

Källa: Vismaspcs.se (2015-10-19) samt Ulf Strandberg, handläggare på Arbetsmiljöverket

 

Tips för att komma igång med rutiner för krishantering från oss på Safe HLR

  • Krisstöd idag är mycket enklare än förr
    • Visste du att exempelvis så är debriefing borta som en självklar första insats.
  • Skapa enkla rutiner
    • Enkla rutiner är genomförbara.
  • Fundera på vad som kan påverka er verksamhet
    • Hot och våld från kunder?
    • Arbetsplatsolycka?
    • Personal som förlorar en nära anhörig?
  • Öva, öva och öva
    • En potentiellt traumatisk händelse kan vara stressigt nog. Att ha övat innan det händer kan vara avgörande i vissa fall. Övningar kan ske enkelt med fiktiva händelser som endast ledningen över på eller så kan man också öva med delar av/ hela personalstyrkan.
  • Förmedla rutinerna till ALLA på företaget
    • En del av krisstödet är att det skall vara förutsägbart, det blir det om informationen har gått ut till alla på företaget.

Önskar du hjälp?

Vi kan stötta er i allt från att ta fram rutiner, till utbildning inom första hjälpen och krisstöd samt övningar på olika nivåer.

Kontakta oss redan idag så hjälper vi er!

Utplacerade hjärtstartare räddar liv13 april, 2015

Svensk studie publicerad den 11:e mars 2015 visar att de utplacerade hjärtstartarna på offentliga platser och företag gör skillnad. Närmare bestämt är överlevnaden efter en månad hela 70%! Detta kan jämföras med snittet på alla som drabbas av hjärtstopp som ligger på cirka 10% överlevnad efter en månad.

Läs abstract till studien:

 

Tänk på att det är du som innehavare av hjärtstartaren som har ansvar för att produkterna underhålls regelbundet.
Hjärtstartaren gör skillnad, kom ihåg att titta till den ibland.
Behöver du hjälp mer servicen? Kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Läkemedelsverket: Brister i underhållet av hjärtstartare12 februari, 2015

Läkemedelsverket har fått signaler om att det finns brister i underhållet av hjärtstartare. Konsekvenserna av uteblivna kontroller, batteri- och elektrodbyten kan bli mycket allvarliga. Det är innehavaren av hjärtstartare som har ansvar för att produkterna underhålls regelbundet. Vid problem med produkter ska tillverkare/leverantör alltid kontaktas.

Alla våra hjärtstartare larmar vid eventuella fel de har upptäckt efter den egna självkontrollen. Du som kund behöver endast vara uppmärksam på dess varningssignaler.
Vi på Safe HLR erbjuder även support- och serviceavtal för att underlätta för er.
Kontakta oss idag så löser vi detta

 

Läs Läkemedelsverkets pressmeddelande på följande länk:

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2015/Brister-i-underhallet-av-hjartstartare/